hoe geneest Retropatellaire chondropathie ?

Bij mij is Retropatellaire chondropathie vast gesteld, de vraag is nu, hoelang duurt het geneesproces en heeft het bepaalde belemmeringen in mijn dagelijks leven? (ben werkzaam in de techniek dus veel lopen en tillen).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

De genezing verschilt van geval tot geval,maar meestal vrij langzaam:
Retropatellaire chondropathie is het slechter worden van het laagje kraakbeen dat aan de binnenkant (dat is aan achterkant) van de knieschijf zit. Retropatellair betekent 'achter de knieschijf' en chondropathie betekent 'kraakbeenletsel'. Een andere benaming is chondromalacia patellae.
Retropatellaire chondropathie komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen. Men spreekt ook wel over een ‘theaterknie’ als langere tijd zitten met gebogen knieën last veroorzaakt.
Meestal is retropatellaire chondropathie onschuldig en worden de klachten op den duur vanzelf weer minder. Genezing vindt dan spontaan plaats.
De behandeling van retropatellaire chondropathie is gericht op het wegnemen van de oorzaak. De oorzaak kan weggenomen worden door de belasting van de knie te verminderen, overgewicht te verminderen en de spieren rond de knie te versterken. Ook een verandering van houding kan gewenst zijn om verkeerde belasting weg te nemen.
Specifieke belasting van de knie bij bijvoorbeeld traplopen en volleybal spelen (springen) moet zoveel mogelijk worden vermeden. Training moet verder rustig opgebouwd worden.
fremar
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Door middel van het verbeteren van de spierfunctie / actieve stabiliteit zullen de pijnklachten minder worden. Afhankelijk van de intensiteit van de dagelijkse (sport)belasting is meer of minder training noodzakelijk. Uiteraard is een goede opbouw en uitgebreide instructie en controle van de uitvoering (coördinatie!) erg belangrijk. De exacte prognose is moeilijk vast te stellen gezien de vele oorzaken en de verschillende intensiteit van dagelijkse belasting.
http://www.spinecarehilversum.nl/retropatellaire.html

Ook zie ik veel staan dat de prognose enigszins leeftijdsafhankelijk is.
Ik raad je aan om naar een fysiotherapeut toe te gaan, deze kan je helpen om je feedback te geven op een goede belasting en door oefeningen. Dit zou het geneesproces kunnen bevorderen.